OD ILUSTRACIJE DO LUTKE
EKA VOGELNIK
sreda, 6. marec 2019
Razstava bo na ogled do 6. marca 2019

Razstava ilustracij, filmskih, TV in gledaliških lutk, mask in plakatov Eke Vogelnik. Tokrat premierno razstavljene filmske lutke iz lateksa iz filma En prišparan tolar in ilustracije iz slikanice Makalonca.

Razstava bo na ogled do 6. marca 2019.

Razstavni projekt obsega prerez avtoričinega delovanja na področju ilustracij in lutk. Razstava potuje po Sloveniji z začetkom v Mariborskem lutkovnem gledališču (spomladi 2018), v ljubljanski galeriji Kresija (poleti 2018), Koprskem gledališču (jeseni 2018) , sedaj pa je na vrsti  kulturnem domu Srečka Kosovelja v Sežani, kjer bo razstava na ogled februarja 2019. Del razstave, ki vključuje portretne lutke naših kulturnikov, trenutno gostuje v Boliviji, v Santa Cruz de la Sierri, v Manzani 1, galeriji slikarke Ejti Štih. Vsaka razstava je nekoliko drugačna in raste od otvoritve do otvoritve. Na razstavi v Sežani so kot novost na ogled ilustracije, iz slikanice Makalonca (MK 1991), ki so inspirirale lutkovno predstavo in primer filmskih lutk iz lutkovnega filma En prišparan tolar (Cineast 1998). Razstavljene so še nadrealistične maske, ki so nastale ob njenem vstopu v gledališče s predstavo Jaz nisem jaz (SMG, 1983), satirične maske za predstavo Cirkus Butale (Kinetikon KUD in CD, 2004) ter posamezni gledališki plakati, scenski elementi iz TV serij in izbor lutk, ki jih je Eka naredila za predstave Kinetikon KUD-a in Lutkovnega gledališča v Ljubljani.

Na razstavo »Lutke v maskah«, avgusta 2018 v ljubljanski galeriji Kresija, je na ogled prišlo rekordno število obiskovalcev, krepko nad 4.000. Prav tako je v 29 dneh razstavo v Boliviji obiskalo kar 16.000 obiskovalcev. Na bolivijski razstavi v galeriji Manzana 1, kjer so razstavljene lutke iz celega sveta, še vedno gostujejo Ekine portretne lutke slovenskih kulturnikov (Svetlane Makarovič, Slavoja Žižka, Andreja Rozmana Roze, Boštjana Hladnika, Draga Ivanuše, Dese Muck in Brine Vogelnik).

Eka Vogelnik (1946) je diplomirana arhitektka in slikarka. Od leta 1975 deluje kot ilustratorka, od leta 1983 tudi kot scenografka in kostumografka ter od leta 1991 kot režiserka otroških lutkovnih predstav in TV-oddaj.

Njen ustvarjalni opus obsega ilustracije več kot 30 knjig, več kot 50 uprizoritev, ki jih je likovno opremila, več kot 50 TV  oddaj, ki jim je napisala scenarije, jih likovno opremila in režirala ter več kot 10 lutkovnih uprizoritev, ki jih je režirala.

Med najodmevnejše projekte sodijo otroška lutkovna TV serija Bisergora (TVS 2000 do 2007) ter njene režije uprizoritev v Lutkovnem gledališču Ljubljana (Kdo je napravil Vidku srajčico, 2006, Povodni mož, 2009, Makalonca, 2012, Mojca Pokrajculja, 2015) in v Lutkovnem gledališču Maribor (Ščeper in Mba, 2018).

Od leta 1998 na Fakulteti za socialno delo v Ljubljani poučuje tehnike prebujanja ustvarjalnosti pri predmetu Ustvarjalno delo z lutkami pri socialnem delu.

Za svoje delo je prejela številne domače in mednarodne nagrade, med drugim je trikrat prejela beograjsko zlato pero za otroške ilustracije (1975, 1980 in 1984) in zlati lovorov venec mednarodnega gledališkega festivala v Sarajevu za likovno opremo predstave Zgodba južnega gozda v režiji Janeza Pipana (1990) …

O razstavi:

Pred 35 leti je Eka Vogelnik vstopila v gledališki prostor z nadrealističnimi maskami v predstavi Jaz nisem jaz (SMG 1983). V času gospodarske krize, ko je bilo težko priti do običajnih lepil in barv, jih je oblikovala iz papirmašeja, zmečkanega časopisnega papirja in balonov, za lepilo pa je uporabila moko in vodo (kleister). Razgibane oblike mask je poudarila še s močnimi barvnimi kontrasti. Razstavljene  maske so še danes kot nove in so popeljale Eko Vogelnik na pot spoznavanja žlahtne orientalske tehnike paipmašeja.

Logični nadaljevanje je bil vstop v lutkovno umetnost. Lotila se je marionet, ker so najzahtevnejša vrsta tradicionalnih lutk. So najpopolnejše lutke in pri otrocih najbolj priljubljene. Pri nas jih je razvil mojster Pengov in njegovi predstavi Žogica Marogica in Zvezdica Zaspanka še danes polnita lutkovno gledališče. Železnemu repertoarju se je pridružila še Sapramiška in pred dvanajstimi leti še predstava Kdo je napravil Vidku srajčico Eke Vogelnik. Danes je verjetno največja strokovnjakinja za marionete pri nas, ki pa jih v predstavah dopolnjuje še z namiznimi, javajkami in bunraku lutkami.. Pengovovo tehniko struženja glavic iz lesa je zamenjala s papirmašejem, ki je lažji in daje več možnosti za oblikovanje in  ravnoteženje lutk. Na razstavi so predstavljene nekatere marionete iz Ekinih uspešnih predstav, nekatere marionete, iz predstav, ki se še igrajo, pa je ponovila v tehniki ročnih lutk.

Obisk na snemanju Sesame Streeta v  ZDA ji je odprl možnosti uporabe mimičnih tv lutk. Na TVS se je lotila dveh lutkovnih serij za otroke: Pozabljene knjige naših babic in Bisergore (1999–2007). V njih je nadgradila tehnologijo Hansonovih lutk z mehanizmom, ki omogoča premikanje ust in oči z eno roko. Na razstavi sta predstavljeni dve lutki iz TV serij in lutka Povodnega moža, ki ima vgrajen isti mehanizem.

Razstavo dopolnjuje še serija desetih gledaliških plakatov, večina je v tehniki sitotiska, ki jih je Eka Vogelnik naredila za predstave po slovenskih gledališčih (od 1985–1999).

koledar prireditev
< MAREC 2019 >
PTSČPSN
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
FB Kosovelov dom

Združenja:
ZKDRP
ZKDRP

Kosovelov dom Sežana podpirajo:
Občina Sežana
MIZKS
ITA-SLO

Generalni medijski pokrovitelj:
RTV Koper-Capodistria - RADIO KOPER
Radio Koper

Članstvo v drugih združenjih:
KUDUS

Organiziramo - sodelujemo:
Echos

Kosovelov Dom Sežana © 2011 - Produkcija: Digital iN