GOSPODINJSTVO ZA ZAČETNIKE
Domakinstvo za pocetnici
komična drama, koprodukcijski, 2023, 107 min
Režija: Goran Stolevski
Igrajo: Samson Selim, Mia Mustafi, Dzada Selim
Dita nikoli ni želela postati mati, vendar jo okoliščine prisilijo, da vzgaja hčerki svoje punce. Bitka volje se razvije, ko se vse tri nenehno prepirajo in postanejo nepričakovana družina, ki se mora boriti za obstoj. Zgodba raziskuje univerzalne resnice družine.
Režiserjeva beseda: Vedno so me privlačili trenutki, ki dajejo občutek, da so najdeni oziroma odkriti in ne uprizorjeni. Velik del režiserskih izkušenj sem po sili razmer pridobil ob delu z majhnimi proračuni in okleščenimi ekipami. Tej realnosti sem se prilagodil tako, da sem razvil svojo verzijo cinéma vérité, ki je sčasoma postala pomemben vidik mojega dela. Sem odločen zagovornik načela, da je treba delati s sredstvi, ki so voljo, in ne proti njim – oceniti pogoje, nato pa jih izkoristiti, da bi zgradili kar najbolj vznemirljivo zgodbo.
Pri Gospodinjstvu za začetnike /…/ sem skušal ustvariti okolje, ki bi delovalo resnično in skoraj neodvisno od zgodbe. To je pogosto pomenilo snemanje na resničnih lokacijah, običajno brez navodil in klasičnih vaj, spodbujanje improvizacije in osebnega odnosa med igralci ter zagotavljanje varnega in čustveno spodbudnega okolja – tako na platnu kot zunaj njega. Na ta način se je ustvarjalnost lahko razcvetela. Ves čas snemanja in montaže smo z ekipo ostali odprti za ideje, predloge in spreminjajoče se okoliščine, da bi kar najučinkoviteje ujeli in razvili čustva likov ter oživili njihov svet. Takšen način oblikovanja zgodbe je pomagal sprostiti naše igralce ter pripomogel k prepričljivi in naravni igri vsega igralskega ansambla.
S snemanjem v slogu cinéma vérité (prekrivajoči se dialogi, kamera iz roke, naturalistična osvetlitev, tesno, a namerno kaotično kadriranje, majhna globinska ostrina) sem želel doseči, da bi gledalec zgodbo doživel tako, kot jo doživljajo liki; da bi resnično začutil paniko in silovitost njihove stiske; da bi se postavil v njihovo kožo ter nazadnje postal del njihovega čustvenega potovanja.
Nagrade: Benetke (premiera v sekciji Obzorja, kvirovski lev); Pulj (zlati areni za najboljši film in najboljšo moško stransko vlogo v sekciji manjšinskih koprodukcij); Busan; London; Zagreb; Solun; Filmski festival Black Nights v Talinu; Tajpej; Crossing Europe; Karlovi Vari; Tromsø; Filmski festival bratov Manaki (otvoritveni film); makedonski kandidat za oskarja.