STARI HRAST
The Old Oak
drama, Velika Britanija, Francija, Belgija, 2023, 113 minut
Režija: Ken Loach
Igrajo: Claire Rodgerson, Dave Turner, Ebla Mari, Jen Patterson
TJ je lastnik lokala, ki mu zaradi finančnih težav grozi zaprtje. Dogajanje se začne s prihodom sirskih beguncev v njegovo vas. TJ vzpostavi nepričakovan odnos z Yaro, mlado sirsko begunko. To nastajajoče prijateljstvo se razvije kljub napetostim in predsodkom, ki obstajajo v njuni skupnosti.
Režiserjeva beseda: Na severovzhodu smo posneli dva filma o ljudeh, ki so obtičali v tisti zlomljeni družbi [Jaz, Daniel Blake in Medtem ko vas ni bilo]. Oba sta se neizogibno nesrečno končala. Toda spoznali smo številne močne, velikodušne ljudi, ki so se na mračne čase odzvali s pogumom in odločnostjo. Čutili smo, da moramo posneti tretji film, ki bi to odražal, hkrati pa ne bi podcenjeval stisk, s katerimi se ljudje soočajo, ali težav, ki so doletele območje v zadnjih desetletjih. Tam se je vsekakor skrivala še ena, daljša zgodba – samo najti smo jo morali. /…/ Paul je slišal, kaj se je zgodilo ob prvem prihodu sirskih družin, in pomislila sva, da je prav to zgodba, ki bi jo bilo treba povedati. Ampak najprej sva jo morala razumeti. Dve skupnosti, ki živita druga ob drugi. Obe imata resne probleme, toda ena od njiju se spopada s travmo pobega iz nepredstavljivo krute vojne, žalujoča za umrlimi in v velikem strahu za tiste, ki so ostali zadaj. /…/ Ali lahko ti dve skupnosti živita skupaj? Odgovori bodo različni … Kje lahko v teh temnih časih najdemo upanje? Vprašanje se je zdelo težko, toda s Paulom in Rebecco smo bili odločeni poiskati odgovor. /…/ Vas, kjer se dogaja film, je del širše skupnosti. Tamkajšnji ljudje so se dolgo upirali izkoriščanju in napadom. Najprej so se morali spopasti z izkoriščevalskimi lastniki rudnikov, kasneje pa s politiko Margaret Thatcher in nasilnim zaprtjem rudnikov. Njihovi boji so razkrili pomen solidarnosti in mednarodne podpore. Toda zaradi slabitve sindikatov so posamezniki ostali prepuščeni sami sebi. Postavljanje lastnih interesov pred druge, prepričanje, da ‘družba ne obstaja’, čaščenje podjetništva – to so bili premiki v zavesti, ki bi lahko prevladali nad starimi vrednotami. In vplivali na to, ali bodo sirske družine dobrodošle. Poslušala sva in opazovala, potem pa je Paul napisal scenarij.
Nagrade: Cannes; Locarno (nagrada občinstva); Valladolid (nagrada občinstva, nagrada za najboljšega igralca); Palić (nagrada občinstva); Calgary (nagrada občinstva); Ghent (nagrada občinstva); nominacija za nagrado BAFTA za najboljši britanski film leta; nominacija za nagrado lumière za najboljšo mednarodno koprodukcijo; Kino Otok.